Cam cât trebuie să te preocupe numărul de calorii?

Există o întrebare prin gândurile sau pe buzele tot mai multor oameni care fac sport sau care vor să se apuce – ori prin articole din reviste si magazine de profil -, iar aceasta se referă la unul dintre rezultatele efortului depus într-un antrenament:

Câte calorii ardem în timpul unui antrenament?

Aparatele din sală, tot felul de aplicatii cu algoritmi diferiți de calcul, ceasuri de toate mărcile pentru profesioniști (inclusiv cele pentru ciclism) – le-am testat pe toate ca să scriu acest articol și ca să elucidez, odată pentru totodeauna, misterul caloriilor arse și importanța lor.

frantz3

În antrenamentele de ciclism pe care le fac pentru IRONMAN am de obicei un ceas care-mi monitorizează statisticile, plus o aplicatie sau două care rulează pe telefon, plus ciclocomputerul cursierei. Cel puțin trei gadget-uri, așadar, ar trebui să mă ajute să-mi fac o idee despre modul în care a decurs cursa efectuată. Deloc surprinzător, fiecare dintre ele îmi arată cifre diferite, așa că m-am gândit să fac o medie între ele care să-mi redea cu aproximație cifrele rezultate (deși, dintre toate, tind să am încredere mai mare in ceas). Destul de corect, am putea spune, pentru aflarea unui răspuns cât de cât pertinent la întrebarea acestui articol (o observație interesantă e că, la un moment dat, am alergat zece kilometri cu două ceasuri de același model și rezultatele au fost tot diferite).

Oare, totuși nu ne scapă nimic? Să fie chiar atât de ușor? Mi-am sunat câțiva prieteni sportivi și antrenori și, după câteva dezbateri la o cafea, am reușit să trag următoarea concluzie: arderea unui numar oarecare de calorii depinde de mulți factori care influențează efortul fizic, iar punctul de plecare îl reprezintă metabolismul atletului. Iată câțiva astfel de factori:

–Ora la care sportivul obișnuiește să se afle în vârf de formă, moment bazat pe nivelul de energie rezultat din stilul de viață al fiecaruia;
–Mâncarea și orele de masă atât din ziua respectivă cât și din ultimele săptămâni sau chiar luni;
–Starea psihică a atletului: depinde dacă e deprimat și dacă obișnuieste să se motiveze sau nu prin durere, dacă e obișnuit cu această stare, felul în care răspunde la ea; dacă e fericit și felul în care răspunde corpul acestuia la fericire; motivația; concentrarea; dorința de a progresa sau efectuarea antrenamentului pentru confortul psihic de „a-l fi făcut”, și așa mai departe;
–Condițiile meteo, cu influență nu doar asupra fizicului, ci și a psihicului, prin diferitele stări rezultate: dacă ploua, dacă e vânt (din față sau din spate sau lateral), ninge, dacă e ceață, umezeala… multe „dacă”-uri pe care le știe toată lumea;
–Hainele care permit sau nu oxigenarea prin porii corpului sau care au o anumită greutate;
–Somnul – dacă a dormit sau nu bine, atat în noaptea precedentă efortului, dar și în ultimul timp, în general;
–Accidentările, dacă există și persistă;
–Oxigenarea și hidratarea din timpul antrenamentului;
Aceștia sunt cativa factori, interdependenți, care au capacitatea de a modifica semnificativ efortul depus într-un antrenament și numărul de calorii arse. Concluzia este că în loc să vă concentrați pe cifre ce nu ilustreaza decât relativ sau parțial adevărul, mai bine ați încerca să dați tot ce e mai bun din voi de la antrenament la antrenament, respectând un plan corespunzător scopului personal, luând aminte și ca există momente în care pur și simplu trebuie să ne ascultăm corpul și să-l odihnim sau să o luăm mai încet. Nu vreți o suprasolicitare care aduce cu ea accidentări sau o clacare psihică provocată de stres (foarte important, nu uitați să respectați orele de somn și la fiecare antrenament să vă încălziți la început, iar la final să faceți stretching).
Desigur, cine își pune problema numărului de calorii arse are de obicei gândurile îndreptate către procesul slăbirii sau definirii, așa că e important să înteleaga, înainte de orice, că „abdomenul se face în bucătărie”. Lupta cu caloriile, faza pe cifre, trebuie să înceapă cu renunțarea la prăjeli, la băuturi acidulate, dulciuri și lactate, la acea „lingură în plus” din farfurie sau la combinații greșite dintre alimente și respectând orele meselor. Iată, de altfel, și unul dintre motivele pentru care îmi plac salatele Eisberg.

Cred că am ars ceva calorii doar scriind acest articol, mă simt puțin slabit. Degetele mele au nevoie de puțin respiro. Vă recomand și un jurnal în care să vă notați și voi antrenamentele și mâncarea de peste zi. Ajuta în mai multe feluri, precum – îmi place mie să cred – observați din articol.
Succese nebănuite!

Logo Facebook Logo Instagram